『희망의 신학과 』우주적 종말

저작시기 2014.01 |등록일 2014.09.02 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 42페이지 | 가격 8,200원
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서지정보

발행기관 : 한국조직신학회 수록지정보 : 한국조직신학논총 / 38권
저자명 : 배경식 ( Kyung Sik Pae )

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한국어 초록

몰트만은 1926년 생으로 1964년에 『희망의 신학』을 통해 세계적인 학자가 되었다. 그는 제2차 세계대전을 통해 전쟁의 비참함과 죽음이 얼마나 두려운 것인지를 몸소 경험한 사람이다. 자신이 전쟁포로가 되어 미군 군목이 전해준 쪽 복음인 시편과 마가복음을 읽으면서 하나님을 알게 되고 그리스도를 영접한 사람이 되었다. 그가 발견한 그리스도는 ‘영광의 희망’(골 1:27)이었다. 그리스도 가 왜 희망인가? 그가 중요시 여기는 것은 죄와 죽음을 이기시고 부활하신 그리스도이다. 부활의 사건이 곧 희망이라는 것이다. 교회는 죽은 사람들이 부활할 것이라는 희망 때문에(행 23:6) 이 땅에서 고난을 받는다. 그리고 고난은 바로 몰트만에 의하면 십자가의 사건 그 자체이다. 몰트만이 보는 희망의 반대는 절망인데 오만과 절망이 그 대표적인 것들이다. 하나님이 주시는 것을 미리 취하거나 아니면 자포자기하는 것을 말한다. 이에 대해 기다림으로 표현되는 라틴어 단어들 (expectare, opperiri, manere)은 모두 ‘무엇인가를 취하기 위해 준비하고 서있는 것’(zum Empfang bereit stehen)을 의미한다. 몰트만은 희망의 종말론의 근거를 하나님의 말씀으로서의 계약과 약속, 계시에서 찾으며 그에게 출애굽과 그리스도의 부활의 사건은 희망의 종말론에서 핵심용어이다. 이런 면에서 그는 바르트 신학에서 볼 수 있는 개혁의 전통을 이어 받고 있다. 그래서 그는 희랍의 사변철학적인 신학을 거부한다. 다른 한편으로 그는 세상에서 일어나는 제반 사건들과 상황에 ‘고난의 십자가와 영광스러운 부활’을 연결시켜 세상적인 사고를 신앙의 희망으로 변혁시키기를 주장한다. 이것이 몰트만의 신학이 갖는 강조점 중의 하나이며 이것은 불트만의 실존론적 신학 방법을 자연스럽게 받아들인다. 그렇다면 종말은 과연 무엇인가? 몰트만은 바르트의 초월적, 불트만의 실존론적, 알트하우스의 가치론적 그리고 헬라 철학의 영향을 받고 있는 독일 관념주의적인 종말론에서 자신을 차별화 시킨다. 그것은 이스라엘이 경험한 하나님과의 약속에 근거를 둔 ‘계시적 종말’(offenbarende Endzeit)이다. 몰트만이 이해하는 하나님은 ‘오시는 하나님’(der kommende Gott)이시다. 하나님은 “지금도 계시고 전에도 계셨고 또 장차 오실 분(o □ρχoμενο□)”(계 1:4)이다. 그분의 약속을 믿는 우리는 다른 피조물들과 함께 우리 몸의 속량을 기다리는 것이다(롬 8:23).

영어 초록

Jurgen Moltmann, born in 1926, became widely known for his Theology of hope. He finds the initial source of his theology in his experience of God when he was a prisoner during the World War II. This was an experience both of God as the power of hope and of God`s presence in suffering. He was a man who experienced the World War II personally, how the war was filled with misery and the fear of death. He himself was a prisoner during the war and came to know God when he read the Psalms and the Gospel of Mark in a tract given by a U.S. Armed Forces chaplain. He became a Christian and found that Christ is ‘Hope of glory’(Col 1:27). Why is Christ a hope? The Gospel emphasized that Christ won over death by being raised from the death on the Cross. The Church suffers (Acts 23:6) on this earth because of this hope that the dead is resurrected. Suffering is an event in itself on the cross according to Jurgen Moltman. The opposite of hope Moltman sees as despair and Pride, which are produced by despair self in representative things. The Latin words, ‘expectare, opperiri, manere’ express a waiting for something and for everybody. It means ‘prepares and stands to adopt what it is’(zum Empfang bereit stehen). Jurgen Moltman finds the basis of his eschatology of hope in the covenant of the Word of God and the promise, the revelation and the events of the exodus and the resurrection. Christ is the main point and focus of his eschatology of hope. In this case he inherits the reformation theology, which is visible in Karl Barth`s theology. So, he refuses theology which comes from the speculative philosophy of Greece. On the other hand, he asserts that ‘The cross in suffering and the glorious Resurrection’ shall be connected with the occurrences that happen in the world in order to change worldly thoughts to the hope of faith. This is the positive emphasis of Moltman`s theology and he accepts Bultmann`s existential theology naturally. Then, what will be the end in reality? Jurgen Moltman differentiates himself from the transcendental focus of Barth, the existential focus of Bultmann, the valuing emphasis of Althaus and the German ideal eschatology that is influenced by Greek philosophy. It is a ‘revealed end’ (offenbarende Endzeit) that is based on God which Israel experienced. So, Moltman`s understanding of God is ‘the coming God’ (der kommende Gott).And we await the freeing from the slavery of our bodies with other creatures(Rom 8:23).

참고 자료

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