사도행전에 나타난 성령의 사회적 역할과 중요성에 관한 연구: \"이방인 포함\"과 성령과의 상관 관계

저작시기 2014.01 |등록일 2014.07.24 | 최종수정일 2014.09.08 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,900원
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서지정보

발행기관 : 한국복음주의신학회 수록지정보 : 성경과 신학 / 70권
저자명 : 최흥식 ( Hung Sik Choi )

없음

한국어 초록

본 연구의 목적은 성령의 사회적 기능과 중요성을 사도행전을 중심으로 연 구하는 것이다. 누가는 성령에 대한 전통적인 유대의 종말적 희망과 달리 하 나님께서 성령을 이방인 신자들에게 부어주심으로 그들을 그의 백성으로 받아들였다는 보편주의를 견지한다. 사도행전에서 성령은 이방인 신자들을 하 나님의 백성으로 인정하여 교회로 포함시키는 누가의 신학적 원리이다. 성령은 유대인들과 이방인들 간의 식탁 교제를 가능하게 만드신다. 성령은 유대 기독교인들을 이방인 성도들과 연합하게 인도하는 역할을 하신다. 성령은 인종과 문화의 장벽을 허물어 유대인 신자들과 이방인 신자들을 한 하나님의 백성 되게 만드셨다. 성령 체험은 이방인 신자들이 온전한 하나님 백성임을 증명하는 신분 표지이다. 할례나 율법이 아니라 성령이 언약 공동체의 구성원을 결정하는 것이다. 하나님 백성의 신분 표지는 율법(그리고 할례)에 서 성령으로 대체되었다. 따라서 이방인 성도들은 더 이상 하나님 백성의 공 동체에서 배제된 손님도 아니요 외인도 아니고 하나님의 언약백성과 동등한 시민이고 하나님의 집의 구성원이다. 성령은 유대인 성도들과 이방인 성도들간의 연합과 동등됨의 근거가 되신다. 성령은 이스라엘회중에 들지 못했던 사람들에게 다가가서 문화와 종교, 피부색과 종족을 초월하여 복음을 전파하도록 인도하시며 그들과 교제를 나누게 만드신다. 성령은 유대인과 이방인 모두 깨끗게 하심으로 하나의 거룩한 종말의 백성을 만드시고 유대 인들과 이방인 사이에 사회적 화해를 이루신다. 성령은 유대인 그리스도인 들이 이방인 그리스도인들에게 가도록 명령하여 둘 사이의 사회적 연합을 주도하신다. 성령은 유대 성도들과 이방인 성도들 간의 연합과 동등 됨의 교회론적 근거이다.

영어 초록

The aim of this article is to investigate the relationship between the inclusion of the Gentiles into the people of God and the Holy Spirit in Acts with a special reference to the social function and significance of the Holy Spirit. Luke`s understanding of God`s universal bestowal of the Spirit upon non-proselyte Gentiles is different from the Jewish eschatological hope of the Spirit. The Spirit functions to verify that Gentiles believers are the genuine people of God without Torah observance. The Spirit is the identity marker of and entrance requirement into God`s renewed community. For Luke the Spirit not the law, determines the members of the covenant community. They replace the identity marker of God`s people from the law (and circumcision) by the Spirit. The Spirit plays a role as purifying both Jews and Gentiles and thus makes it possible to have table fellowship between Jews and Gentiles. The Spirit functions as directing Jewish Christians to associate with the Gentile believers. Most importantly the Spirit reconciles between Jews and Gentiles by breaking down the barriers of race and life style. On the basis of these social functions of the Spirit, Luke claims that Gentile Christians who received the Spirit do not have to undergo circumcision and keep the law in order to become full members of the covenant community. The Spirit is the ecclesiological ground for the unity and equality between Jewish believers and Gentile believers.

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