화육법(畵六法)에 기초한 전통미술 수업 사례 -전이모사, 기운생동, 골법용필을 중심으로-

저작시기 2013.01 |등록일 2014.07.23 | 최종수정일 2014.09.08 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,900원
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서지정보

발행기관 : 한국초등미술교육학회 수록지정보 : 미술교육연구논총 / 36권
저자명 : 정윤희 ( Yu Ni Chung ) , 박소영 ( So Young Park )

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한국어 초록

동양의 회화는 전통적으로 고도의 정신성을 강조 해 왔다 이는 수많은 화론(畵論)의 저술을 통해 회화가 단순히 기술적인 측면으로 흐르지 않도록 하는 과정에서 형성된 전통이라 할 수 있다. 화육법(畵六法)은 남조(南朝) 제(齊)나라 사혁(謝赫)이 처음 제시한 회화품평의 기준이다. 화육법의 가장 중요한 의의는 회화에 있어 형사(形似)보다 신사(神似)가 더욱 중요하다는 인식을 확고히 정립했다는 점이다. 지금까지의 전통미술교육 수업방법에 관한 논문들에서는 삼묵법(三墨法), 발묵법(潑墨法) 등의 농담표현과 선긋기, 수묵채색화 수업과 같은 표현기법에 중심을 둔 수업이 주로 다루어져왔다. 본 연구에서는 화육법에서 공통적으로 담지하고 있는 정신성을 전달하는 데 있어서 표현기법은 자유롭게 열어둠으로써 화육법에 관한 학생들의 이해와 표현 및 감상을 도모하고자 하였다. 전통미술 수업의 새로운 모색을 위한 첫 번째 시도로 전이모사(轉移模寫), 기운생동(氣韻生動), 골법용필(骨法用筆)에 한정하여 수업을 설계하여 실시 하였다. 연구자는 학생들과의 수업과정 및 학생활동 관찰을 통해 다소 추상적인 개념으로 어렵게 느껴질 수 있는 기운생동, 골법용필과 같은 개념을 학생들이 작품제작과정에서 자연스럽게 이해하고 체득하게 되는 것을 볼 수 있었다. 본 연구의 의의는 동양회화의 근간을 이루는 화육법이 이론수업에만 머무르는 것이 아니라 창작체험을 통한 전통미술교육 수업으로서의 가능성에 대한 모색의 일환이라는 데 있다.

영어 초록

East Asian painting traditionally emphasized a high degree of spirituality. This can be seen as a tradition shaped in the process, through the penning of countless works on theories of painting, of preventing the art from becoming merely technical. The six principles of traditional East Asian painting(huihua liufa)are a standard of painting criticism first presented by Xie He of the Southern Qi Dynasty(479-502AD) during the Southern and Northern Dynasties period. The greatest significance of the six principles lies in its firm establishment of the view that, in painting, spiritual resemblance (shensi) is more important than formal resemblance(xingsi). Research concerning the methodologies of classes on traditional art education hitherto has dealt mainly with expressions of shading(nongdan) such as the three-ink technique(sanmofa) and the spread-ink technique(famofa) as well as expressive techniques such as drawing lines and classes on ink and color painting. The classes conducted and examined in the present study sought to promote students` understanding, expression, and appreciation of the six principles by leaving the expressive techniques free and open in conveying the spirituality commonly held by the six principles. As the first attempt in a new search for traditional art classes, classes were designed and conducted in terms only of \"transmission by copying\"(zhuanyi moxie), \"spirit resonance, life movement\"(qiyun shengdong), and \"bone method in using the brush\"(gufa yongbi). Through the process of conducting class with students and observing their activities, the present researcher was able to witness students naturally understand and learn concepts such as \"spirit resonance, life movement\" and \"bone method,\" which are somewhat abstract concepts and therefore can seem difficult, in the process of producing artworks. The significance of the present study lies in the fact that the six principles, which form the basis of traditional East Asian painting, do not only constitute theoretical classes but also are a part of the search for possibilities as classes on traditional art education through creative experience.

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