그림책의 영상 매체 변환과 공간의 서사

저작시기 2011.12 |등록일 2014.07.22 | 최종수정일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 41페이지 | 가격 9,000원
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서지정보

발행기관 : 건국대학교 스토리앤이미지텔링연구소 수록지정보 : 스토리&이미지텔링
저자명 : 김영욱

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 공간의 시학
Ⅳ. 결론을 대신하여
참고문헌
국문요약
Abstract

한국어 초록

이 논문은 크리스 반 알스버그(Chris Van Allsburg)의 컬러그림책 Polar Express와 그 내러티브와 비주얼 이미지를 기초로 로버트 저메키스(Robert Zemeckis)가 3D 애니메이션 영화로 각색·제작한 <폴라 익스프레스, Polar Express>간의 상호이질적인 공간의 시학을 분석하는 것이 목적이다.
따라서 필자는 가장 먼저, 아리스토텔레스가 『시학』에서 밝힌 내러티브를 재현하는 `보여주기(showing)` 전략이 거의 유사한 스토리를 갖고 있는 이 두 편의 텍스트에서 어떻게 다른 공간의 플롯으로 엮어지고, 어떤 환상 공간을 지향하는 욕망의 배치도 안으로 짜이게 되었는지 살펴보았다. 그런 다음, 그림책의 고정된 프레임들이 움직이는 씬의 공간 안으로 이동된 후에도 여전히 변화되지 않은 점들에 대해서 알아보았다. 더불어서 문자와 함께 그림책의 그림 이미지들이 창출한 의미 공간과 영화 속에서 대사와 소리로 전환된 공통감각의 공간 틈새에서 발견된 시간의 흐름 방향을 짚어보았다. 이와 같은 과정을 통해 필자는, 레이 올렌버그가 『정말 가보고 싶은 곳, The Great Good Places』에서 제3의 장소로 언급한, “미학적 체험을 바탕으로 주체의 뇌리에 각인된 추억과 향수의 공간을 구현해 낸” 그림책에 비해 영화에는 서사 공간의 테마 파크화를 지향하려는 창작자의 욕망이 반영된 것임을 조심스레 진단해 볼 수 있었다.
끝으로, 북극으로 가는 기차의 동선을 따라, 혹은 이에 탑승한 주인공의 활동 반경 안에서 감상자들이 간접적으로 충족하게 되는 욕망이란 미디어의 재매개 과정에서 다른 속도의 미메시스로 각각 재현된 익숙한 과거 회귀이거나 낯선 공간으로의 판타지 여행이었음을 입체 영화에서 증강된 가상성과 그림책의 환상성의 차원에서 비교 고찰하였다.

영어 초록

This paper aims at analysing the spatial poetics between Chris Van Allsburg`s color picture-book Polar Express and the 3D animation movie Polar Express which has been dramatized and directed by Robert Zemeckis on the basis of Allsburg`s original narrative and visual images.
Therefore, I start with the survey how the `showing` strategies which represent the narratives according to the Aristotle’s Poetica, have been interweaved into the different spatial plots respectively. And then, I scope on the structures of the locations of desires in these two texts having very similar stories. Next I move on to taking care of the would-not-change parts after being transferred from the fixed frames into the flowing scenes. With that, I spot the directions of the passage of time that is discovered in the gap between the space of meaning made by the picture-book`s literal-visual images and the space of koine aisthesis in which their converted forms of dialogues and sounds abound. This leads me to realize that Ray Oldenbury`s saying “the esthetical experienced locations of memorial and nostalgic imprinted in one`s brain could revive” actually revitalize as the third place in picture-book reader`s minds. However, the director`s desire to pursuing the making movies as of the theme park is attentively speculated.
Finally, the appreciators` indirectly fulfilled desires are returning to the attuned past or being aboard on the future-bound space fantasy, which are represented respectively at the different speed of mimesis, either along with the Polar Express circulation or within the protagonist`s activities circles. This way, I come to conclude this humble paper with the borrowed Jacques Lacan`s “Analysis of Modern Space Theory.

참고 자료

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