『전하지 않은 설교』제3권(1889)을 중심으로 살펴 본 조지 맥도날드의 신학 사상

최초 등록일
2014.07.22
최종 저작일
2014.01
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서지정보

발행기관 : 한국기독교철학회 수록지정보 : 기독교철학 / 18권
저자명 : 송동민 ( Dong Min Song )

한국어 초록

20세기의 중요한 기독교 변증가들 중 하나인 체스터턴과 C. S. 루이스는 자신의 신앙과 문학에 깊은 영향을 끼친 인물 중 하나로 조지 맥도날드를 꼽는다. C. S. 루이스는 조지 맥도날드를 자신의 영적인 스승으로 삼고 있을 정도이다. 그렇다면, 조지 맥도날드는 어떤 인물이기에 그런 영향을 그들에게 끼칠 수 있었을까? 이 논문은 이 질문을 염두에 두고, 그의 주된 저서 중 하나인 『전하지 않은 설교』( Unspoken Sermons) 제3권에 실린 열두 편의 설교 중 여섯 편에 대한 분석을 통하여 조지 맥도날드의 삶과 신학 사상에 대해 탐구한다. 맥도날드가 살았던 19세기 당시의 스코틀랜드는 엄격한 칼빈주의 신학과신앙이 대세를 이루고 있었다. 하지만 맥도날드는 칼빈주의 기독교의 엄격성에반감을 품었고, 그 대신 19세기 당시 영국에 깊은 영향을 끼친 콜러릿지와 워즈워스의 낭만주의 신학과 문학적 세계관을 따라갔다. 이들의 낭만주의에 영향을 받은 맥도날드는 신학과 문학 모두에서 상상력의 중요성을 강조했다. 우리가 맥도날드의 신학을 살펴볼 때, 우리는 그의 신학 밑바닥에 깔린 그의 창조적 상상력이 그의 신학을 매우 아름다운 것으로 만든다는 사실을 발견할 수 있다. 기계적인 합리성을 중시하는 계몽주의의 세계관과는 달리, 맥도날드의 세계관은 삼위일체적이고 인격적인 하나님의 존재를 그 토대로 삼고 있다. 또 그는 하나님이 지니신 사랑의 본성을 중시한다. 하나님이 참된 사랑이 시기 때문에, 우리는 기쁨과 소망을 가지고 이 세상을 살아갈 수 있다. 맥도날드는 이 우주의 본질인 하나님의 사랑에 가까이 다가가는 통로로서 어린아이처럼 순수한 마음과 시적인 상상력을 중시한다. 맥도날드는 시적인 상상력을 과학적 합리성과 구분하고, 전자를 더 높은 차원의 실재로 간주한다. 이를 통해 맥도날드는 현대 세계에서 기독교의 자리를 확보하고자 한다. 더 나아가, 맥도날드는 기독교 신앙이 지닌 전인격적인 성격을 강조한다. 우리는 하나님께 순종함으로써만 참으로 인간답게 존재할 수 있다. 그에 따르면, 기독교신앙의 본질은 우리 자신의 이기적인 본성에 대하여 죽고 하나님과 이웃을 향하여 살아가는 데 있다. 그런데 맥도날드는 신약 성경에 분명히 표현된 대리적 속죄나 전가된 의의교리를 거부하는 모습을 보인다. 낭만주의의 영향을 받은 그는 인간이 도달할 수 있는 어린아이같이 순수한 마음의 상태를 지나치게 높이는 경향이 있다. 그는 그리스도의 대리적 속죄가 지니는 효과를 염두에 두지 않고도, 그저 우리 자신의 회개만으로 하나님의 즉각적인 용서를 받을 수 있다고 여긴다. 맥도날드는 그리스도의 의가 우리에게 전가되었다는 사실이 우리의 신앙과 삶에 지니는 근본적인 중요성을 깨닫지 못하고 있다. 결론적으로, 맥도날드의 신학은 성경적인 삼위일체의 교리와 창조의 교리를 충실하게 따르는 면에서 좋은 신학이다. 그리고 그는 창의적인 상상력을 사용해서 기독교 신앙을 아름답게 제시하고 전달한다. 그렇지만 속죄와 칭의 등과 같이 구원론의 핵심이 되는 교리들을 다룰 때, 그는 균형을 잃고 편견에 치우치는 모습을 보인다. 따라서 우리는 창의적인 상상력이나 문학적 아름다움과 같이 그가 보여 주는 장점들을 잘 수용하고 발전시키는 동시에, 그가 보여 주는 구원론의 불균형은 수정하고 보완하여 더욱 성경적인 기독교를 유지하고 심화시켜 나갈 수 있도록 노력해야 할 것이다.

영어 초록

G. K. Chesterton and C. S. Lewis, two of the most important apologists for Christian faith in 20th century, commented that George MacDonald exerted a deep influence towards their faith and literary activities. In fact, C. S. Lewis even confessed that MacDonald was his spiritual mento throughout his life. Then, who was George MacDonald, who made such a huge influence towards them? In this paper, I aim to examine the life and theology of George MacDonald with the purpose of answering this question by analyzing six sermons which are included in Unspoken Sermons, vol. 3, one of his major works. In 19th century Scotland, a strict kind of Calvinistic theology and faith was dominant one. However, MacDonald had an antipathy to its strictness, and instead favored the Romantic theology and worldview of Coleridge and Wordsworth who made a deep influence towards 19th century culture of England. Due to their influence, MacDonald laid stress on the place of imagination both in theology and literature. When we examine MacDonald`s theology, we can find out that the creative imagination which lies at the foundation of his theology makes it so beautiful one. In opposition to the Enlightenment worldview which puts stress on mechanical rationality, MacDonald`s worldview presupposes the existence of a triune and personal God as its foundation. In MacDonald`s thoughts, the essence of God`s character is love. Since God is true love, we can live in this world with joy and hope. MacDonald emphasizes a childlike heart and poetic imagination as the ways to approach the love of God, which is the essence of this universe. He distinguishes poetic imagination from scientific rationality, and regards the former as a reality on a higher level. By doing so, MacDonald attempts to preserve a place for Christianity in the modern world. Moreover, MacDonald insists that Christian faith is the matter of the whole personality. According to him, the obedience towards God is the only way in which we can truly live as human beings. The essence of Christian faith lies in dying to our selfish nature and living towards God and our neighbor. However, MacDonald shows a problematic stance when he rejects the doctrines of vicarious satisfaction and imputed righteousness, both of which are clearly expressed in New Testament. Being influenced by Romanticism, he shows a tendency to elevate the worth of a childlike heart too much. MacDonald believes in effect that we can obtain God`s forgiveness just on the ground of our repentance, without any consideration of Christ`s vicarious satisfaction. He does not realize that the imputed righteousness of Christ is so fundamentally important for our life and faith. In conclusion, George MacDonald`s theology is a good one, so far as he tries honestly to follow the biblical doctrines of trinity and creation. He communicates the vision of Christian faith so beautifully by using his creative imagination. However, when he deals with the essential doctrines for our salvation, such as atonement and justification, he shows a tendency to be partial and obscurant. Therefore, while we should make efforts to learn from his creative imagination and literary gifts, we should also take care to remedy his errors concerning the doctrines of salvation so that we could preserve and deepen our understanding of biblical Christianity.

참고 자료

없음

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