팩션(faction) 사극 영화의 서사구조와 영상미학

저작시기 2013.05 |등록일 2014.07.21 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 39페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠연구센터 수록지정보 : 문화 더하기 콘텐츠
저자명 : 백화정

목차

요약
1. 들어가며
2. 영화의 기호학적 연구 -그레마스(A. J. Greimas)와 서사구조
3.〈불꽃처럼 나비처럼〉의 서사구조와 미장센
4.〈불꽃처럼 나비처럼〉의 행위주들의 관계구조와 미장센
5. 나가며
참고문헌
ABSTRACT
[부록]〈불꽃처럼 나비처럼〉의 신(Scene) 분석표

한국어 초록

본 논문은 영화의 서사구조와 미장센의 분석을 통해 <불꽃처럼 나비처럼>이 개봉 전 큰 기대를 받았지만 개봉 이후 관객들에게 외면 받으며 결국 흥행에 실패한 이유를 알아보는데 목적이 있다.
〈불꽃처럼 나비처럼〉은 대중에게 잘 알려진 명성황후의 이야기에 허구적 로맨스를 가미한 영화로 개봉 초기 100만 관객을 돌파하며 흥행이 예상되었지만, 누적관객수 166만으로 흥행 실패로 막을 내렸다. 개봉 전부터 대중에게 관심받던 영화가 흥행에 실패한 이유를 영화의 서사와 영상을 기호학적 분석을 통해 살펴본 결과 이 영화는 역사적 사실을 중심으로 서사가 전개되고 있었지만 허구적 요소를 지나치게 부각시키며 두 가지 요소가 서로 어우러지지 못한 채 두 가지 서사를 구성하고 있었으며, 로맨스의 전개는 인과관계 없이 매끄럽지 못하게 이어져 관객의 공감을 얻지 못하였다. 또한 지나치게 다양한 카메라 기법과 미장센은 관객의 몰입을 방해하였으며, 극의 흐름을 부자연스럽게 만들었다. 대중에게 잘 알려진 이야기에 만인이 공감할 수 있는 로맨스적 요소를 가미하고, 비극적 역사와 아름다운 사랑을 각각의 영상에 담는 것에는 성공하였지만 하나의 영화로 조화를 이루는 것에는 실패하였다. 이를 통해 팩션 영화에서 사실과 허구의 조화와 서사의 중심잡기, 이에 따른 적절한 영상구성이 영화의 완성도를 높일 수 있다는 결론을 얻을 수 있다.

영어 초록

This study aims to make clear reasons why the movie "The Sword With No Name (2009)" failed to turn a profit without continuous attention from viewers even though it
had attracted huge attention before its release. To do this, we adopted as a methodology the analysis of the narrative structure and mise-en-scene of it.
"The Sword With No Name (2009)" is a movie where a fictionalized romance was added to the well-known story of the Empress Myeongseong, The movie was expected to achieve a box office success in that it drew more than a million viewers during the 11 days after its release. However, it ended with 1.66 million total audiences. By the semoitic analysis of narrative and image, we investigated the failure of the movie which had fascinated public people before its release. The results of the analysis are as follows. First, the movie consists of two narratives (i.e. historical and fictional). These two elements were not successfully harmonize with each other in that a fictional narrative was more greatly emphasized compared to a historical one. Second, it did not appeal to the audience because the main characters" romance was developed without causal relationship. Finally, excessive camera techniques and mise-en-scene disturbed audience concentration and made the plot flow unnatural. The results show that this movie succeeded in adding the universally empathetic romance to the well-known story and in putting tragic history and beautiful love in separated images and that it failed to harmonize them in itself. In conclusion, harmonizing the fact and a fiction, keeping the main narrative, and composing the relevant picture properly can enhance the perfection of "Faction (i.e. a compound word of "fact" and "fiction used ni Korea)" movies.

참고 자료

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