조선왕실 수입 淸末 詩箋紙 형태 및 제작처 연구

저작시기 2013.09 |등록일 2013.10.29 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국서지학회 수록지정보 : 서지학연구 / 55권
저자명 : 손계영

목차

〈초록〉
〈ABSTRACT〉
1. 머리말
2. 詩箋紙는 어떤 종이인가?
3. 조선왕실 수입 淸末 詩箋紙의 제작처
4. 조선왕실 수입 淸末 詩箋紙의 형태
5. 맺음말
〈참고문헌〉

한국어 초록

국립고궁박물관 소장 시전지는 대부분 19세기 후반 조선왕실에서 사용하였던 편지지인데, 이는 당시 왕실에서의 편지문화, 기별문화, 교유문화 등을 반영하고 있다. 왕실의 문화는 조선시대 상류층이 지향하던 문화이기에 상류층의 삶에 직접적인 영향을 미쳤고, 상류층의 문화는 다시 아래로 흘러들러 중·하류층의 문화에 흡수되었다. 따라서 왕실에서의 시전지 문화가 어디에서 출발하였는지, 왕실 사람들이 사용하던 시전지의 제작과 구입이 어떻게 이루어졌는지를 밝히는 부분은 조선시대의 기록문화와 편지문화를 이해하는 중요한 포인트가 된다. 또한 이들 시전지는 청나라 수입품을 왕실에서 구입한 것으로, 당시 청말 수입품이 왕실 사람들의 일상생활에 얼마나 밀접하게 사용되었는지를 알 수 있는 대표적인 물품이기에 더욱 주목된다.
국립고궁박물관에 소장된 시전지는 당시 판매되던 형태 그대로 보존되어 있고, 판매·보관되었던 시전지 상자[箋匣]와 청나라 제작처의 안내문이 함께 보관되어 있어 가치 있는 자료이다. 箋匣에는 시전지를 제작하였던 상호명이 붙어 있어 그 제작처를 알 수 있고, 전갑 속에는 제작판매 상점의 안내문이 있어 해당 상점의 위치와 판매물품 등을 확인할 수 있다. 전갑 속 안내문을 살펴본 결과, 청말 시전지를 제작·판매하였던 곳으로 북경·천진·소주·상해 등지에서 활동하였던 전문업체인 成興·錦盛·文美齋·麗華堂·戱鴻堂 등 10여 곳을 확인할 수 있었다. 이곳에서는 시전지 등의 가공된 종이, 필묵, 인주, 안료에서부터 부채, 병풍, 대련, 족자 등의 서화를 제작·판매하고 있었다. 또한 골동, 현판 등도 취급하였으며 서화의 粧潢을 전문적으로 다루었다.
청말 시전지의 두드러진 특징은 화려한 색상의 종이와 다양한 종류의 문양이며, 多色의 문양 인쇄, 화려한 형태의 편지봉투 등이 또 다른 특징이라고 할 수 있다. 문양의 종류를 살펴보면, 花箋紙라고 부를 만큼 자주 등장하였던 花草와 果菜 문양, 편지·소식을 상징하였던 소재인 물고기·기러기[魚雁] 문양, 시구에 등장하는 인물 문양, 눈에 담고 싶은 명소의 산수풍경 문양, 희귀한 고대 유물과 銘文 문양, 이외에도 다기·서책·악기·전서 문자 등 다양하게 나타났다.
조선왕실에서 사용한 청말 시전지는 왕실의 소식문화와 정보교류 방식이 어떻게 이루어졌는지, 청말 시전지가 19세기 후반 이후 조선 사람들의 편지문화에 어떤 영향을 주었는지 등의 연구에 중요한 단서를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

영어 초록

The decorated letter-papers collected in National Palace Museum of Korea are mostly those used by Joseon royal family in the late 19th Century. Those papers show the culture of letter writing and social intercourse of royal family at that time. As the culture of royal family was admired by the upper class, it influenced directly on the lives of upper class. Again the upper class’s culture went down to those of middle and lower class. So, finding out where the decorated letter-paper culture came from and how the papers were produced and purchased for royal family would be a key point to understand the recording and letter writing culture of Joseon period. Those papers were imported from Qing and the royal family purchased them from domestic market. It is more noteworthy because the paper was a typical item that can explain how closely the goods imported from the late Qing were used for the daily life of Joseon royal family.
The decorated letter-papers collected in the Museum are preserved in the same shape as they were sold at that time. The packing boxes and information leaflets made by Chinese manufacturers are also kept in the Museum. The shop names of Qing’s manufacturers are placed on the boxes, and the locations and handling items of shops are recorded on information leaflets in the boxes. The leaflets are from ten or more decorated letter-papers specialized shops based on Beijing, Tianjin, Suzhou, Shanghai and so on. Those shops produced and sold processed papers including decorated letter-papers, brush, Chinese ink, red chop ink, pigments, fan, folding screen, vertical plaques, scroll and so on. They also handled antiques and signboards, and were specialized in bookbinding and picture mounting.
The outstanding characteristics of the late Qing’s decorated letter-papers were splendid color and various pattern. Other characteristics were multi-color pattern and fancy shaped envelope. Patterns were various including flower & fruit pattern which were so popular as called flower decorated paper (花箋紙), fish & wild goose pattern which symbolized news, figure pattern which expressed the persons in famous poems, nature scene pattern which drew memorable attractions, rare ancient antiquity and inscription pattern, and other patterns of tea cups, books, instrument, seal style calligraphy.
It is expected that the late Qing’s decorated letter-papers can supply many important clues to study how the noticing and intercourse cultures of Joseon royal family were developed and how the papers had influenced on the letter culture of Joseon people since the late 19th Century.

참고 자료

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