企劃論文 : 정조(正祖)의 문학사상(文學思想)에 대하여

최초 등록일
2013.10.21
최종 저작일
2009.01
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서지정보

발행기관 : 영산대학교 동양문화연구원 수록지정보 : 동양문화연구 / 3권
저자명 : 나종면 ( Jong Myeon Na )

한국어 초록

정조는 조선 전시대에 걸쳐 최고의 군주라고 평가되고, 심지어 君師를 겸비한 군주로 일컬어지고 있다. 그는 평생토록 학문에 매진하였던 사람으로, 자신이 본래 聲色을 좋아하지 않아, 정사를 하는 여가에 시간을 보내는 것은 오직 서적뿐이고, 稗官의 속된 글들은 어릴 때부터 지금까지 한번도 본 적이없다. 이들 문자는 實用에 무익할 뿐 아니라 마음을 방탕하게 하니, 그 말류의 폐해를 이루 말할 수 없다. 세상에 實學에 힘쓰지 않고 方外의 학문에 힘쓰는 자들을 매우 애석하게 여긴다고 언명할 정도였다. 정조가 문학을 바라보는 관점은 주자학적 문학관이다. 그의 문학사상은 道文一致論이란 대전제를 포괄하고 있다. 따라서 문학비평도 이것에서 시작하고 끝나며, 문체도 이것에서 시작하여 끝나고 만 것이다. 정조는 이 시기의 새로운 문체들을 險怪·尖酸·鄙俚·礁殺·纖靡·委弱·浮薄·奇巧·警拔등으로 규정하고 이에 대처하여 文體反正策을 기도하기도 하였다. 문체의 다양화는 곧 의식의 다양화이다. 이 시기의 정조처럼 하나의 통합적 신념을, 주자학적 신념을 요구받는 최고의 통치자에게는 그것이 정치, 이념의 위기로 받아들여질 수밖에 없었을 것이다. 그러나 이러한 정조의 문체반정책은 그 실효성이 처음부터 어려울 수밖에 없었다. 다만 정조의 주자학적 문학관은 이 시기 문학사상이 추구하고 지양하는 것과는 다른 방식으로써 이해하면서, 동시에 서로 엄밀하게 비교 고찰하여야만 그 공과가 드러나리라 예상된다.

영어 초록

Jeongjo is regarded to be the very best king of entire Chosun dynasty, and even highly praised to be both the king and mentor simultaneously. He devoted his entire life for literature; as he was not fond of songs and women, he used to make use of his spare moments for reading books out of state affairs, and he didn`t even read secular writings for his life. Those writings are practically useless and even make human mind vicious and so its ill effect on the lower classes is unutterable. He even declared that he felt sorry for those who didn`t strive for practical science but for ideal learning. Jeongjo`s point of view on the literature is based on the doctrines of Chu-tzu. His literary idea includes a major premise that the truth only can be revealed through sentence. Therefore, his literary criticism as well as literary style begin from and end to it. In this period, Jeongjo stipulated new literary styles as grotesque, bitter, shabby, deadlocked, narrow and shattered, weak, frivolous, queer and unique, and he even attempted to perform the literary style restoration policy in that regard. A diversity of literary style means diversity of awareness. For a ruler who is required of one integrated faith of Chu-tzu like Jeongjo, it could be accepted as crisis in politics and idea. Jeongjo`s literary style restoration policy, however, was hard to be applicable from the beginning. It is expected that Jeongjo`s literary idea based on the doctrines of Chu-tzu shall be understood differently with the one pursued and intended by the literary idea of that time while thoroughly compared to each other so as to reveal its merits.

참고 자료

없음

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