백제관악기연구

저작시기 2013.04 |등록일 2013.10.15 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 39페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한양대학교 음악연구소 수록지정보 : 음악논단 / 29권
저자명 : 이종구

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 몸말
Ⅲ. 맺는말
참고문헌
국문초록
Abstract

한국어 초록

이 글은 백제관악기 12종에 대한 논문이다. 옛 문헌과 유물 등의 자료를 기초로 동아시아 지역의 고대 유사악기 비교하여 그 관계성을 연구하였다. 백제악기는 횡적, 적, 배소, 장소, 지, 통소, 막목, 우, 각 등 9종의 기명악기가 있었으며 도피필률은 겹서악기(雙簧樂器), 그리고 생, 백제생황은 떨청악기이었다. 이러한 악기는 다시 단관악기와 다관악기로 나눌 수 있었는데, 횡적, 적, 도피필률, 장소, 지, 통소, 각, 막목 등 8종이 단관악기에 해당하고 우, 생, 배소, 백제생황의 4종은 다관악기이었다. 문연각사서 등 사료에 근거하여 백제악기로 정의한 것은 적, 지, 도피필률, 각, 우 등 5종이었고, 막목은 일본 역사서에서만 나오는 악기이었다. 6종의 백제관악기를 2종의 유물에 있는 도상을 통하여 찾을 수 있었다. 그 하나는 국보 106호인 계유명삼존천불비상의 주악조소상으로 여기에는 횡적, 생, 소 등 3종의 백제관악기가 있었고, 장소, 배소, 백제생황들의 3종은 국보 제 287호인 백제금동대향로에 새겨져 있었다.
사료에는 대개 악기이름만 있을 뿐 그 악기의 형태나 구조 크기 등 음악적 기능을 가늠할 만한 내용이 생략되어 있기 때문에 가급적 백제 존속 700년 역사 당시의 주변국악기들 속에서 그 유사성을 찾아내려 하였다. 여기에는 동한, 삼국, 진, 16국, 남북조, 수, 당 등의 나라들이 주로 해당되고, 왜국과 일본 등도 주요대상이 되었다. 백제보다 앞선 춘추전국시대의 여러 국가들의 악기도 배제 하지 않았다. 이러한 여러 주변국들 중 백제악기와의 관계성이 많은 나라는 서진(西晉), 북위(北魏), 북제(北齊)와 남조(南朝)의 송(宋), 제(齊), 양(梁), 진(陳) 그리고 백제의 존폐를 위협한 수(隋)와 당(唐) 등의 여러 나라였다. 그 외에 왜국은 말할 것도 없고, 오늘날의 필리핀이나, 베트남지역에 까지 방대한 지역에 백제관악기는 관계성을 유지하고 있었다. 이는 이른바 백제의 여러 담로의 분포와 일치하는 지역들로, 신채호, 정인보, 문정창 등의 역사학자들에 의해 밝혀지기 시작한 백제의 국제진출설과 그 맥을 같이하고 있었다. 특히 백제의 중국지배설과, 그 지배 이후 백제유민들이 건립된 제, 양 두 나라와 백제와의 관계가 특별히 깊었음을 이 논문에서 강조하였다. 이러한 사실들을 규명하기 위하여 여러 차례 중국 탐방을 하고 그 자료들을 부분적으로나마 본 논문에 수록할 수 있었던 것은 뜻 깊은 일이었다.
백제는 그 악기가 갖는 이름이나 구조를 통하여 동아시아의 보편적 음계인 3음계, 5음계, 7음계 등의 한계에서 음악을 향유하였을 것으로 보았다. 백제에서 삼분손익에 의한 12율을 모두 사용하였을 가능성도 점검하였다. 동아시아에서는 음악으로 우주조화론을 상징적으로 표현하려 하였던 바, 백제의 음악세계도 이와 무관하지 않았으리라는 견해로서 본 논문은 결론을 맺고 있다.

영어 초록

This article is a study on 12 types of Baekje’s wind instruments. This study conducted research on their relations with ancient similar instruments in East Asia, based on data such as old literature and remains. Of musical instruments in Baekje, aerophone instruments comprized nine instruments of Bamboo transverse flute, Bamboo flute, Korean pan flute, Bass bamboo recorder, Chi bamboo flute, Korean bamboo recorder, the Makumo, the Yu, Horn. And there was Bamboo oboe in the field of double reed instrument, and Mouth-blown free reed instrument and Baekje mouth-blown free reed instrument in the field of single reed wind instrument. These instruments were again divided into single pipe instrument and multi pipes instrument; the former comprized eight instruments such as Bamboo transverse flute, Bamboo flute, Bamboo oboe, Bass bamboo recorder, Chi bamboo flute, Korean bamboo recorder, Horn, the Makumo, while the latter comprized the Yu, mouth-blown free reed instrument, Korean pan flute and Baekje mouth-blown free reed instrument. Based on historical data such as the Wenyuan Chamber, five instruments of Bamboo flute, Chi bamboo flute, Bamboo oboe, Horn, the Yu were defined as Baekje’s instruments, whereas the Makumo appeared only in the Japanese history. Six wind instruments of Baekje were found in iconic images of two pieces of remains. The first one was music performing sculpture at Gyeyumyeongsamzon-cheonbul(Buddhist image statue) - National Treasure No. 106 - showing three Baekje’s wind instruments, and the other one was Baekje-guemdong-daehyangro(grand incense burner) - National Treasure No. 287 - engraving three instruments of Bass bamboo recorder, Korean pan flute, Baekje mouth-blown free reed instrument.
Since most of historical data showed merely names of the instruments without mention of their shape, structure and size on which to figure out their musical functionality, this study sought to find its similarity among the instruments of neighboring nations existed at the time of Baekje’s 700 year-old history as much as possible.
These nations were the Eastern Han Dynasty, the Three Kingdoms, Chinese state, the Sixteen Kingdoms, the Southern and Northern Dynasties, the Sui Dynasty and the Tang Dynasty, while Yamato Japan and Japan were also main target of the study. In the meantime, the study also considered instruments in a number nations during the Warring States period, prior to Baekje. Nations with close relations with Baekje out of these were the Western Jin Dynasty, the Northern Wei Dynasty, the Northern Wei Dynasty, Liu Song, Southern Qi, Liang, Chen of the Southern Dynasties and the Sui Dynasty, the Tang Dynasty which threatened the existence of Baekje. Needless to say Yamato Japan besides them, Baekje’s wind instruments maintained relationship with such vast areas as to cover current Philippine and Vietnam. These areas corresponded to distribution of various local administrative districts in Baekje, which would support theory of Baekje’s overseas activity as asserted by historians including Shin Chae-ho, Jeong In-bo and Mun Jeong-chang. This study highlighted particularly theory of Baekje’s rule on China and close relations between Baekje and Southern Qi, Liang established by Baekje’s migrants. It was meaningful for the researcher to have visited China for several times to confirm these facts and to suggest even parts of those data in this paper.
Baekje seems to have enjoyed music within the limits of the Korean triton scale, pentatonic scale, the diatonic scale - universal scales in the East Asia then - through the names and structures of those instruments. This study also examined the probability of Baekje having used all of chromatic scales by means of the pythagorean temperament. As a conclusion, this study suggested the view that Baekje’s musical world might be related to some degree with artistic trend of East Asia representing harmony of the universe symbolically through music.

참고 자료

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