[현대건축] 디지털 텍토닉의 가능성과 한계
- 최초 등록일
- 2015.01.06
- 최종 저작일
- 2013.11
- 4페이지/ 한컴오피스
- 가격 1,000원
소개글
프레이 오토(Frei Otto)의 구조적 실험을 바탕으로, 디지털 텍토닉의 가능성과 한계에 대하여 레포트를 썼습니다.
목차
1. 서 론
1.1 근현대건축의 큰 줄기 - Gothic & Classical
1.2 Gothic Spirit과 Tectonic
2. 본 론
2.1 Digital Tectonic의 도래와 그에 따른 영향
2.2 Frei Otto의 구조적 실험 및 이론
2.3 Lars Spuybroek - Soft Office에 적용된 Rubber-lacquer Machine
3. 결 론
본문내용
Abstract
Tectonic is from material. Digital is from numbers. So, Architecture from Tectonic and Digital should be different from each other because their process of construction is different. As we see in the Gaudi's work, form of his work is derived from characteristic of material itself, not from exterior elements. Furthermore, Gaudi's idea is beyond the construction technology of that time(but now is possible recently). So, he predicted the future fueled by profound research of material. Now is 21st century, and computer technology begins to solve the enigmatic method of Gaudi Architecture by means of algorithm and so on. This case shows us contemporary technique has got the stage of imitate the Gaudi's hands. But, Tectonic is from material, not from the computer algorithm. I'm sure that computer as architectural design means has limitation. And that's what I mainly concerned about this paper.
참고 자료
정해준, 김성욱, 전유창, 현대건축에 나타난 디지털 텍토닉의 구축 특성에 관한 연구, 2010
이명식, 디지털 건축에 있어서 2가지 새로운 변화, 2012
임성우, 현대건축에서 나타나는 물성의 다중적 발현에 관한 연구, 2009
이상필, 디지털기술의 구축성에 관한 연구, 2007
Neil Leach, David Turnbull, Chris Williams, Digital tectonics, 2004