• 파일시티 이벤트
  • 캠퍼스북
  • LF몰 이벤트
  • 서울좀비 이벤트
  • 탑툰 이벤트
  • 닥터피엘 이벤트
  • 아이템베이 이벤트
  • 아이템매니아 이벤트

근대 전환기 조선 왕실에 유입된 일본 자수 병풍

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2016.04.02
최종 저작일
2013.06
26페이지/파일확장자 어도비 PDF
가격 6,400원 할인쿠폰받기
다운로드
장바구니

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 한국미술연구소 수록지정보 : 美術史論壇 / 36권
저자명 : 김수진

영어 초록

This study examines the historical background on how Kojong became to possess a number of Japanese embroidered screens which are currently preserved in the National Palace Museum of Korea. These embroidered screens were manufactured in Nishijin of Kyoto during the reign of Meiji (r.1868~1912) and sent not only to Korea but also to Europe and the United States.
After the opening of the Japanese ports to the West in 1850s, Japanese works of art were enthusiastically welcomed by the Western bourgeoisie in the name of Japonism . Especially pieces of textile arts such as embroideries, dyed silk, and velvet panels won various prizes at a number of international expositions, and middle class people used them to decorate their homes across Europe and the United States. From 1888 to 1896, annual output of embroidered screens in Kyoto reached a hundred thousand. Eventually, art-textiles became Japan’s best-known export items. The producers of Meiji textiles sought to modernize traditional modes of visual representation, and replicated motives of western oil paintings and photography in order to create new images. They also collaborated with traditional Nihonga painters in creating more artistic images on their embroideries. In the meantime, Meiji government dispatched Kyoto craftsmen to Europe to learn advanced manufacture techniques of weaving, dyeing and embroidery of the European taste since 1870s.
Because the textile industry received government’s support, it is not surprising that textile related production accounted for over fifty percent of Japan’s total exports from 1868 until the end of the First World War. Japanese art motives, such as ‘Flora and Fauna,’ and its genres, such as ‘Meishoe (famous landscape),’ gained a great deal of popularity in the West. Thus, the iconographies of those art textiles became to represent Japanese identity and even symbolized Japan itself to the outside world. There is no question about that the art-textile related industry played a crucial role in dramatic economic development of Japan. Under this circumstance, the Japanese imperial household and its government in a number of occasions offered embroidered and dyed textile arts as state presents to other countries, such as Russia, the United Kingdom, Germany, the United States, China, and Korea, in order to show their economic and cultural success.
According to the Annals of Joseon Dynasty, on the occasions of royal wedding, birthday and diplomatic events, Joseon government also received embroidered screens and textile artifacts from Japanese emperors and officials. The presents might be intended to illustrate Japan’s economic and political power to the Korean court. What is noteworthy is that Kojong started to use Meiji embroidered screens instead of the traditional screen of Il’wolobong (the Sun, Moon and Five Peaks) since he proclaimed emperor himself. Along with this, Kojong’s concubine Lady Ŏm also used Japanese embroidered screens along with Korean ones when she took a photograph together with Japanese Resident-General’s wife. It was the time when Kojong actively commissioned production of Korean embroidered screens. Therefore, it seems that Japan’s success of textile industry affected Kojong to imitate the Meiji policy of supporting textile related art. As a result, Kojong established the Bureau of Weaving and Textile and ordered artisans to produce Korean embroidered screens in order to display them in world fairs. All these Kojong’s attempts indicate that Kojong pursued a new agenda for modernization and industrialization by emulating Japan’s success in textile art.

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

코리아스칼라는 정직과 신뢰를 기반으로 학술단체 발전에 도움을 드리고자 하는 기업입니다. 본 사는 본 사가 자체 개발한 솔루션을 통하여 보다 효율적인 업무 관리 뿐만 아니라, 학술지의 데이터베이스화, ARCHIVE를 돕습니다. 본 사의 One Stop Service를 통해 국제적인 학술단체로 함께 도약 할 수 있다고 믿습니다.

주의사항

저작권 본 학술논문은 (주)코리아스칼라와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
환불정책

해피캠퍼스는 구매자와 판매자 모두가 만족하는 서비스가 되도록 노력하고 있으며, 아래의 4가지 자료환불 조건을 꼭 확인해주시기 바랍니다.

파일오류 중복자료 저작권 없음 설명과 실제 내용 불일치
파일의 다운로드가 제대로 되지 않거나 파일형식에 맞는 프로그램으로 정상 작동하지 않는 경우 다른 자료와 70% 이상 내용이 일치하는 경우 (중복임을 확인할 수 있는 근거 필요함) 인터넷의 다른 사이트, 연구기관, 학교, 서적 등의 자료를 도용한 경우 자료의 설명과 실제 자료의 내용이 일치하지 않는 경우

이런 노하우도 있어요!더보기

최근 본 자료더보기
탑툰 이벤트
근대 전환기 조선 왕실에 유입된 일본 자수 병풍
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업