미의 탐구

저작시기 2013.08 |등록일 2013.12.12 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국미술사교육학회 수록지정보 : 미술사학
저자명 : 김호정

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 미국 탐미주의 운동의 전개와 영향
Ⅲ. 티파니의 실내장식 작업과 동양미술의 수용 방식
Ⅳ. 로렐튼홀 실내 재장식 프로젝트와 미의 탐구
Ⅴ. 결론
참고문헌
국문초록
Abstract

한국어 초록

본 논문의 목표는 미국의 탐미주의 미술가 루이스 컴포트 티파니(Louis Comfort Tiffany)가 실내장식 작업에 동양미술을 수용함으로써 실현하고자 했던 예술적 이상을 조명하는 것이다. 당시 티파니를 위시한 미국의 화가들이 주택의 실내장식 작업에 관심을 갖게 된 이유는 영국에서 발생한 탐미주의의 영향으로 유행한 19세기 말 탐미주의 운동에 기인한다. 그렇지만 영국과는 달리 미국에서는 실내장식에 북아프리카와 서아시아의 이슬람 문화권 지역 뿐 아니라 인도, 중국, 일본 등 동아시아 지역에서 수집된 동양 미술품들과 동양미술의 요소를 서양미술과 절충하는 특징을 보인다. 필자는 그 원인을 미국인들이 영국에서 발생한 미술운동들의 이론을 동시에 접할 수 있었던 상황에서 찾을 수 있었다. 그들은 탐미주의, 미술공예운동 및 디자인 개혁파의 주장을 필라델피아 백주년 박람회(1876), 오스카 와일드(Oscar Wilde)의 순회 강연회(1882-1883) 및 잡지와 실내장식 지침서의 발간을 통해 한꺼번에 소개받는 과정에서, 미국의 상황과 필요에 부합하는 부분들만을 선택하여 수용하게 된다. 그 결과, 미국 탐미주의 화가들은 일상을 미화하려는 탐미적 이상을 달성할 목적에서, 일상생활에 필요한 물건의 생산에 미술가들이 참여할 것을 부르짖었던 미술공예운동의 주장을 절충적으로 수용하여 실내장식을 미를 탐구하기 위한 예술적 실험의 도구로 삼았던 것이다. 그리고 실내장식에 유럽과 아시아 및 아프리카의 미술에서 발견한 다양한 장식 어휘들을 자유롭게 합성하고 변형하여 새로운 장식을 만들고자 한 디자인 개혁파의 절충주의 방법론을 더하였다. 이에 미국 화가들은 미를 탐구하기 위한 영감의 원천을 과거 동방풍 회화의 제작을 위해 여행하였던 북아프리카와 서아시아 지역에서 수집한 미술품은 물론 중국, 일본, 인도 등 동아시아 미술품으로 점차 확대하게 된 것이다. 그러므로 동방풍(Orientalism) 화가로 활동하였던 티파니에게 켐프저택(Kemp House)의 실내장식은 단지 이국적인 동양의 미술품을 진열하는 것 이상의, 자신이 회화에서 추구하던 이국적 분위기와 특유의 색-광 효과를 주택 실내에 도입하기 위한 예술적 수단이었다고 볼 수 있다. 게다가 그는 자택인 벨라 아파트(Bella apartment)와 티파니 저택(Tiffany House)의 실내장식 작업에서 동양미술품의 형태와 기능을 변형한다던지, 서양미술 요소와 절충적으로 합성하는 등 적극적인 변형을 시도하였다는 점에서 더욱 흥미롭다. 필자는 이를 미국인으로서 유럽이나 전통과는 다른 미국적인 것을 창조하려는 국가적 요청을 투영한 결과로 해석하고자 하였다. 당시 미국 미술가들은 동양과 서양, 과거와 현재의 미술을 절충적으로 합성하여 새로운 미술품을 창조하는 방식으로 미국적인 미술을 개발하고자 하였는데, 1900년 이후 미국 미술계가 ‘아메리카니즘’을 정의하기 전까지 그 같은 창조 방식이 유럽인들과 미국인들에게 미국적 특징이자 혁신적 창조 방식으로 인식되었기 때문이다. 따라서 은퇴 후에도 로렐튼 홀(Laurelton Hall) 실내장식에 동양미술을 수용하였던 티파니에게 있어 실내장식과 동양미술은 미국 탐미주의 미술가로서 새로운 미를 이상적이고 종합적으로 구현하기 위한 예술적 창조 수단임에 다름없다 하겠다.

영어 초록

The goal of this study is to understand the artistic ideal of the American Aesthete-artist Louis Comfort Tiffany(1848-1933) through researching his interior decoration projects with Eastern art collections. In the late Nineteenth Century, Tiffany and some American painters who participated in the American Aesthetic Movement were influenced by the English Aestheticism. But apart from the English origin, Americans tended to synthesize the Western art and Eastern art in their home interior designs. For these Americans, ‘Eastern’ means Islam areas in the North Africa and West Asia, and also the East Asian area such as the India, China and Japan. That difference occurred in their peculiar circumstances. Americans could be accepted Aestheticism, Art and Crafts Movement, and the Design Reform Movement simultaneously and selectively from the Philadelphia Centennial Exhibition, Oscar Wilde’s tour lectures, Aesthetic magazines and interior design guide books. So that the Americans simultaneously pursued Aesthete’s insistence on the beautification of everyday life and Arts and Crafts Movement theorist William Morris’ opinion of the artist’s participation in production of daily artifacts. Therefore the American Aesthete-artists regarded interior designing as another creative means for pursuit of beauty. And they also accepted eclecticism and diverse decorative vocabularies of the Eastern arts from the English Design Reformist Owen Jones’ The Grammar of Ornament. On the basis of all these effects, American artists could found how to create new decorations and Art. That could be realized by synthesis or transformation of several exotic artistic origins from North Africa, West Asia, and East Asia. Tiffany was also treated his interior design works as his artistic means for introducing exotic atmosphere and color-light effect into the house. Such elements were the same characteristics in his famous Orientalism paintings. Moreover, Tiffany changed form, pattern, usage of the Eastern origins or synthesized Eastern art with Western art eclectically in his own houses’ decoration such as the Bella apartment and the Tiffany House. That must be the results from the American national demand for inventing ‘Americaness’ in art. In this era, American artists tried inventing new American art distinctive from the European traditional art with eclectic synthesis of the Eastern and the Western, of the old and the new. Such creations recognized as the individual American art before 1900. That was the reason Tiffany redecorated his country estate Laurelton Hall with his Eastern art collections after retirement. Consequently the whole interior design of the Laurelton Hall could be understood as the complete artistic unity showing his ideal for the Aesthetic beauty and the American art.
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